In het begin

De meeste mensen denken dat in het eerste hoofdstuk van Genesis, daar het verhaal begint van God, maar in deze studie willen we eens bij het allereerste begin beginnen en dan door de bijbel verder lezend wat God over zichzelf en over het bestuur van de aarde heeft laten schrijven in de bijbel.

Dat verhaal begint in het nieuwe testament Joh. 1, daar schrijft Johannes:
In de beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in de beginne bij God. Alle dingen zijn door het Woord geworden en zonder dit is geen ding geworden.

In het begin was er dus niets dan alleen God en het Woord, maar schrijft Johannes in vers 14, het Woord is vlees geworden.
Ook schrijft hij in zijn eerste brief: Hetgeen was van de beginne, hetgeen wij gehoord hebben, (van de Here) hetgeen wij gezien hebben met onze ogen hetgeen wij aanschouwd hebben en onze handen getast hebben van het Woord des levens.

Hij zegt dus:"Christus was er vanaf het begin en Hij is ook bij ons geweest."

Dat Christus vanaf het begin bij God is geweest kunnen we ook lezen in Hebreeën 7: waarin Christus genoemd word," Melchizédek en koning van Salem", dat is, koning des vredes; zonder vader of moeder, zonder geslachtsregister, zonder begin van dagen of einde des levens, en, de Zoon van God gelijk gesteld, blijft Hij priester voor altoos.
In Colosenzen 2:16-17, want in Hem zijn alle dingen geschapen, die in de hemelen en die op de aarde zijn, de zichtbare en onzichtbare, hetzij tronen, hetzij heerschappijen; alle dingen zijn door Hem en tot Hem geschapen; en Hij is voor alles en alle dingen hebben hun bestaan in Hem.
In Eph.1:3-4, staat Hij heeft ons immers in Hem (Christus) uitverkoren vóór de grondlegging der wereld.
Hij is het beeld van de onzichtbare God, de Eerstgeborene der ganse schepping, want in Hem zijn alle dingen geschapen.
Col. 1:15. Jezus zegt dat God Geest is. Joh.4:24.

God en Christus en Geest vormden vanaf het begin één God, Elohim. Eén God. Vader en Zoon en Geest, één.  De Heilige Geest is Gods Geest, en woont in elke ziel van de wedergeboren mens.   Dat de Geest een persoon is, we kunnen dat niet zo direct in de schrift vinden dat de Heilige Geest een persoon is. Ik weet ook niet goed wat christenen zich hierbij voorstellen. God woont in een ontoegankelijk licht en kan door ons niet gezien worden.
Ook niet uit de tekst van 1 Joh. 5:7, is op te maken dat de Geest een persoon is. Deze tekst is trouwen pas in 1522 in de vertaling gekomen en toegevoegd aan de bijbel en niet van de hand van Johannes. Het staat ook tussen vierkante haken in de tekst.
Gods Geest woont in onze ziel en getuigd en een persoon kan niet in ons wonen, anders was Christus zelf wel bij ons komen wonen, maar een geest kan dat wel. Zoals de Heilige Geest in de harten van de christen woont, zo kan ook een demon de geest van een mens in bezit nemen. Hiervoor waarschuwt Christus als de demon uit het hart van een mens wordt verdreven, dat het hart niet leeg moet blijven maar vervult moet worden van de Heilige Geest.

Door deze Heilige Geest, "Gods Geest", zijn wij met Hem verbonden.
Jezus is de Eerstgeborene Zoon van God, maar ook wij mogen bij de familie van God horen en daartoe is er veel gebeurd.
We lezen hoe God gaat beginnen met zijn schepping. Waarmee? Met de aarde? Nee. We lezen in Job 38, dat voordat de aarde word gemaakt er eerst andere wezen worden geschapen, "de engelen". Want zo lezen we, toen de aarde werd gemaakt waren de zonen Gods er en zij jubelden. Job 38:7.
Dus Gods eerste creatie was de engelen in alle rangen en standen. Voor die engelen word dan vervolgens het universum geschapen en de aarde. Dit verhaal kunnen we lezen in Ezech.28:12-19. In dit stuk gaat het over de koning van Tyrus die een evenbeeld is in handelwijze van de satan, om dan in vers 12 over te gaan op de satan zelf.

Hier word beschreven van Lucifer, wat Lichtdrager betekend, dat hij was in Gods Hof. Hij was een aartsengel een beschuttende cherub die een plaats had op de heilige berg der goden.
Hoeveel engelen er zijn geschapen weten we niet, en wanneer. Wel weten we uit het aantal lichtjaren dat de sterren van ons afstaan en hoeveel jaren hun licht er over doet om ons te bereiken, dat het miljoenen jaren geleden geweest moet zijn dat het universum is gemaakt. Er zijn wetenschappers die zeggen dat deze ouderdomt direct ingeschapen is. maar dat is een veronderstelling.
De engelen krijgen hun plaats toegewezen in het universum dat ze moeten beheren.

Aan Lucifer word de aarde toegewezen en is de beheerder van dit deel van het universum, samen met andere, lagere engelen.
Dat gaat heel goed, -tot een zeker moment en niemand weet hoelang dit was-, zo blijkt uit het verdere verloop van het verhaal, want ook de engelen zijn geschapen met een eigen wil. Ze zijn in staat om hun karakter naar de goede kant te ontwikkelen of naar de slechte kant. Bij Lucifer gebeurd het laatste, er wordt zonde in hem gevonden, omdat hij bij zichzelf overlegt dat hij gelijk aan God wil wezen.
In Jes. staat dat hij zijn troon in de hemel wilde oprichten, op de berg der samenkomst ver in het Noorden.
Dat na te lezen in Jes. 14:13-14.
Satan was nu geen lichtdrager meer van God en dus verdween het licht van de aarde. De aarde verviel, want zonder licht is er geen leven en werd woest en ledig. Dat staat in Genesis 1 vers 2 de Hebreeuwse tekst gebruikt daar de woorden tohu en bohu, wat betekend dat de aarde in een desolate toestand was.

Het is ook niet juist om te veronderstellen dat God een chaos zou scheppen, dat hoort niet bij God. Hij is een God van orde.
Dat de aarde onmiddelijk tot chaos verviel hoeft ook niet, er kan een tijd overheen zijn gegaan, net als bij Adam die ook dezelfde dag zou sterven maar die wel een stervensdag had van bijna duizend jaar.

Maar de Here liet deze toestand niet zo, Zijn Geest zweef over de aarde en zag de toestand aan en ging vervolgens over tot een herschepping van de aarde met dit verschil dat er nieuwe dingen aan werden toegevoegd.
Dat gebeurde op de vierde dag, de voorgaande drie dagen was de Here herscheppend bezig geweest, maar dan komen de nieuwe dingen de zon en de maan en wezens de een geest hebben en leven, dan word ook de eerste zegen uitgesproken. De vissen en de vogels, een dag later het kruipend gedierte en als kroon op het werk zeg de Here: Laat Ons mensen maken naar ons beeld, zodat die over de aarde gaat heersen.

Deze dus in plaats van satan, omdat deze tot dan toe nog steeds de heerser was op de aarde, want een engel heeft eeuwig leven en kan niet worden vernietigd, vandaar dat we lezen dat de duivel in de poel van het vuur wordt geworpen. Openb. 20:10.

Adam en Eva worden geschapen om de heerschappij over te nemen, maar wat belangrijker is, ze zijn geschapen naar het evenbeeld van God en horen nu bij Zijn familie, ze zijn Gods kinderen want de mens had in tegenstelling tot de dieren de Geest van God gekregen, ze konden in zijn nabijheid verkeren en met Hem praten, als kind tot Vader. Dit alles is te lezen in de eerste hoofdstukken van Genesis.

Deze schepping gebeurde volgens de jaartelling naar de geslachten in de bijbel bijna zes duizend jaar geleden.
De satan die nu berooft was van zijn heerschappij was heel listig, hij verleide de mens tot rebellie tegenover God met dezelfde zonde die hij had gepleegd, gelijk willen wezen aan God, weten wat goed en kwaad is. De gevolgen zijn verschrikkelijk. De mens kan niet in Gods familie blijven en word verdreven van de boom des levens, zodat ze zullen sterven.
Maar God beloofd dat Christus naar de aarde zal komen om de heerschappij over te nemen van de satan die door de zonde van de mens weer aan hem is toegevallen.
Dat satan die macht heeft wordt niet door Jezus ontkend in het verhaal van de verzoeking.
Ook dat we door het offer van Christus weer Gods kinderen mogen wezen als we kiezen om te leven naar de regels van God die uit één woord bestaat: LIEFDE.

Liefde tot God en de naaste.
Naar die regels zullen alle mensen bij de tweede opstanding worden geoordeeld. Openbaring 20:11-15.
Vier duizend jaar na de zondeval wordt deze belofte vervuld en wordt de Christus geboren die de straf van de kinderen van God zal moeten ondergaan.
Verbannen uit Gods nabijheid in het duister, de verblijfplaats van de  demonen. Het Hades en drie dagen en drie nachten is Hij daar geweest, de zondeloze, en heeft daar het evangelie gepreekt aan de doden die daar verbleven. 1 Petrus 4:6
Na die periode is Hij opgevaren naar de hemel, krijgsgevangenen uit het dodenrijk met zich meevoerend. Eph. 4:8.

Alles is nu aan hem onderworpen en met de Hemelvaart gaat Christus naar het hemelse heiligdom om daar het Hogepriesterschap te vervullen. Hebr. 4:14.
Gods Geest komt naar de aarde om bij de kinderen van God die het offer van Christus aanvaarden, te komen wonen.
In die tijd leven wij nu.

Maar waartoe deze tussenperiode?

Wel de satan regeerde de aarde, maar had daartoe hulp van lagere engelen. Bij de wederkomst zal de Here de aarde gaan besturen, (in de plaats van satan die dan wordt opgesloten in de afgrond) maar dan met behulp van die mensen die in hun aardse leven zijn werken hebben bewaard, de werken van de Geest, Openb. 2:26,27 en Openb 3:21, waar de belofte staat om samen met Jezus in zijn troon te zitten, dat is samen de aarde besturen onder Zijn leiding.

Hoe dit bedoeld is, zien we in de gelijkenis van de ponden en de talenten. Christus verteld ons in die gelijkenissen, dat we iets krijgen van God en dat we daarmee moeten werken. Nu, wat hebben we als gedoopte christenen gekregen? Dat is de Heilige Geest. Wat de vruchten van die Geest zijn kunnen we lezen in 1 Cor.13. Liefde
Die gave moeten we ontwikkelen. Door het geloof in Christus zijn we gered, maar nu verder, we moeten groeien in deze gaven. Meer liefde, minder haat, meer goed spreken van de naaste en minder kwaad spreken, meer voor een ander over hebben, minder materialisme. Kortom LIEFDE.
Het is niet voldoende om alleen gedoopt te zijn, de Gave in de grond te stoppen en een werelds leven te lijden. U wordt dan ten laatste toch afgewezen, niet in staat om te besturen.

Laat u ook niet afleiden door die christenen die er zich op beroemen dat ze meer hebben ontvangen dan de anderen. Ook hoogmoed is geen gave van de Geest. Mensen die in tongen spreken moeten dit voor zich zelf houden, ze kunnen het niet vertalen. Hoe anders dan de 120 eerste christenen op Pinksterdag die op een zo dergelijke wijze konden spreken dat een ieder, elk van hun kon horen in zijn eigen taal. Stelt u zich eens voor dat u spreekt en alle Europeanen kunnen u verstaan. Dit komt niet meer voor, zoals Paulus al gezegd heeft.

En met die gave kunnen we de aarde ook niet regeren, daarvoor moeten we van mensen houden en het goede met ze voor hebben. Die gave moeten we ontwikkelen. Daarom zal het voor de rijke ook moeilijk zijn om het Koninkrijk te beërven, omdat de mens de neiging heeft, hoe meer hij ontvangt, hoe meer hij wil hebben en hoe minder hij voor een ander over heeft.
Dit werken aan de werken van de Heer, zal ook meer moeten worden geleerd in de kerken. We moeten ons meer en meer richten op de regels van God, hoe te leven. Daarvoor moeten we bij elkaar komen om te bidden en te leren. Het is m.i. niet genoeg om alleen de genade te leren, dat is de melkvoeding, we moeten verder.

Als we de geboden leren moeten we ze ook leren te onderhouden.

Bedenk ook dat bij de komst van de Here op de wolken (de opname) een deel van de ontwakende kerk wordt afgewezen. Men is niet reisvaardig de Heer zal nog wel uitblijven. Waakt zegt de Here diverse malen, zodat ik u bij Mijn komst wakende aantref. Betekend dat, dat we geen nachtrust mogen genieten? Natuurlijk niet het beteft hier een geestelijk waken.

God heeft ook de toekomst al geschreven. Na het verblijf van Christus in de hemel, waar Hij ons een woning bereidt, zal hij terug komen op aarde en het aardse koningschap aanvaarden duizend jaar lang, een tijdperk die in de bijbel de sabbatsrust wordt genoemd.

De satan zijn macht wordt hem ontnomen en hij zal niet meer in staat zijn om de mensen te verleiden tot zonde. In die periode zal de mens zelf kunnen kiezen om zijn karakter ten goede of ten kwade te ontwikkelen. Dat dit gebeurd kunnen we opmaken dat na die duizend jaar de satan weer voor een korte tijd zal worden vrijgelaten en dan zal blijken wie in die periode een vijand of een kind van God is.
Na deze periode zal de tweede opstanding der doden plaats vinden en alle mensen worden geoordeeld, staande voor de troon en dan worden de boeken geopend en ze worden geoordeeld naar hetgeen er in de boeken staat. Die niet in het boek des levens staan, worden geworpen in de poel des vuurs. Dit volgens Openbaring 20 en Matth.25.

Joh. 8:28-29, want de ure komt, dat allen, die in de graven zijn, naar zijn stem zullen horen, en zij zullen uitgaan, wie het goede gedaan hebben ten leven, wie het kwade bedreven hebben, tot de opstanding ten oordeel.
Hoe de mens leeft, haat, lief heeft, zorgt of doodt, al zijn daden worden opgeschreven en naar het leven dat hij heeft geleefd daarover zal hij worden geoordeeld. Ook de christenen zullen (al eerder) een oordeel ondergaan bij de eerste opstanding, en ook zij zullen worden geoordeeld naar hun werken zonder dat de tweede dood macht over hen heeft, Openb. 20:6, maar wel zal hun werken met vuur beproeft worden, 1 Cor.3:12-15 en als het verbrand zal dat wel schade lijden maar hijzelf zal gered worden.
Dan zal de nieuwe hemel en de nieuwe aarde komen en zal God zijn: "alles in allen."
Zo zullen wij allen tezamen leven in God.